2021. április 23., péntek

2021-04-23 húsvét 3. hét péntek



Krisztusban kedves testvérek!

Az elmúlt napokban hallottuk, hogy hogyan is üldözték az első egyházat, az első plébániai községeket. Ma pedig hallottuk a Pál fordulást. Az üldöző Saulból a Krisztust követő Pál lesz. Hogyan lesz az üldöző Saulból Pál?

Bár tegnap azt mondtam, hogy az igazember hallhatja meg Isten üzenetét, ma pedig mintha az ellenkezője történne, mert tettei alapján Saul nem igaz ember volt, hanem inkább gonosz. Aki könyörtelenül üldözte Jézus Krisztus követőit. Saul vak buzgó volt. Miért jelent meg neki Jézus? Saul valószínűleg nem találkozót Jézussal. Saját szemévvel nem látta a csodákat, nem hallotta Jézus tanítását csak a követői által szerzet tudomást Jézusról az Ő tanításáról. És mégis könyörtelenül, dühösen üldözte a keresztényeket.

Kedves testvérek minden ember önmagában jó, minden emberi szív beseljében ott rejtőzik az Isten, a jóság. Csak a belső sokszor el van takarva.

Nem azért üldözte vajon Saul a keresztényeket, mert legbelül, szíve belsejébe tudta, hogy igazuk van, de ő nem volt elég bátor, hogy változtasson. Inkább üldözte, mert félt önmagába nézni? Életünkben hányszor van úgy, hogy valamit legbelül érzünk, de külső cselekedeteinkbe éppen ellenkezőleg nyilvánul meg?

Mikor 9 osztályba matek-infó szakra a szatmári római katolikus Hám János líceumban felvételit nyertem és az egyik unokatestvérem kérdezte, hogy te pap akarsz lenni? Az én válaszom gyorsan az volt, hogy én soha. Szavaimmal nemet mondtam, de éreztem a legbelsőben, hogy nem éppen így van. Három év is el kellet tejen, hogy valahogy bátran kimondjam azt, hogy pap akarok lenni. Kifogásaim voltak bőven. Hogy nem írok helyesen, néha a beszéd felépítésem sem tökéletes a magyar nyelvtani szabály szerint, beszédhibáim is vannak. És még lehetne sorolni a listát, kifogásaimat, hogy még egyházi reformokra is szükség lenne, hogy az egyház ma élőbb legyen és főleg, hogy én pap lehessek pl. nem lehet feleségem.

Szembe nézni önmagammal és válaszolni arra a kérdésre, hogy ki vagy te? Jobban mondva ki vagyok én legbelül? Mert arra, hogy ki a másik ember könnyen találunk feleleteket, de hogy én?

Volt egyszer egy öregember, aki szörnyen rövidlátó volt. Azonban nagyszerű műértőnek tartotta magát. Egy napon néhány barátjával elmentek egy múzeumba. A bejáratnál megbotlott és összetört a szemüvege, így semmit sem látott a műalkotásokból. De ez nem akadályozta meg abban, hogy hangot adjon hozzáértésének. Alighogy beléptek a terembe, máris kritizálni kezdte a kiállított képeket. Megállt az egyik előtt, amelyet egy egész alakos portrénak vélt és hosszas fejtegetésbe kezdett róla. Fensőbbségesen kijelentette:

- A keret egyáltalán nem illik a képhez. A férfi ruházata rendetlen és elhanyagolt. A 

Művész megbocsáthatatlan hibát követett el, amikor ilyen közönséges és piszkos modellt választott a festmény tárgyául. Ez tiszteletlenség a közönség felé!

Még hosszan folytatta az eszmefuttatást hasonló hangnemben, egészen addig, míg felesége diszkréten odalépett mellé és halkan a fülébe súgta: - drágám, egy tükör előtt állsz.

Kedves testvérek! Nem könnyebb másokat üldözni, vagy kritizálni, mint az, hogy a változás útján elinduljak. Hogy tükörbe nézve beismerjem, hogy kéne már borotválkozzak, hogy jó volna elmenjek a fodrászhoz és így tovább.

Saulnak is talán könnyebb volt üldöznie az igazakat, a keresztényeket, mint tükörbe néznie és elinduljon a változás útján. 

Sokat halljuk ma, hogy az egyháznak változnia kell. De előbb nem nekünk kellene megváltozni. Hisz csak magamba nézve, én is látom, hogy mennyi mindenbe kell még én is jobbá válljak.

Szembenézni önmagammal és változtatni. Meglátni magamban a Sault és Pállá változni. Ha mindnyájan változunk az egyház is változik. Az egyház nem egy intézmény, hanem emberek alkotta család. Emberek közössége. Ha én pap vagyok, nem azt jelenti, hogy nincs hibám, sőt még a püspök, a pápa is ember. Ők is tévedhetnek. Az apostoloknak is megvolt tévedéseink: Péter, akire Jézus egyházát rábízta, háromszor is megtagadta. Az apostolok is emberek voltak, tévedtek, összevesztek. De ami fontos, hogy merjünk tükörbe nézni, mégpedig abba a tükörbe, mely nem csak azt mutatja, hogy fésülködnem kell, hanem azt is mutatja, hogy változnom, hogy valamiben meg kell térnem. Hogy én is meg kell tegyem a saját Pál fordulásomat.

Saulnak azt mondta Jézus: „Saul, Saul, miért üldözöl engem?” mi is üldözzük Jézust, nekünk is mondja, hogy miért nem változzunk meg, miért nem térünk a szeretett útjára.

Jézus nekünk is segít, ahogy Pálnak segített megtérni, úgy nekünk is. Csak nekünk is el kell indulnunk a Damaszkuszi úton, ahol a Saulból Pál lett. És legfőképpen hallgatni Jézust. És ahogy hallottuk a mai evangéliumot, fontos, hogy Jézussal táplálkozunk, hogy Övé váljunk.

Olvasmányok:

SZENTLECKE az Apostolok Cselekedeteiből

Isten kiválasztja Sault a nemzetek apostolának.

A jeruzsálemi keresztényüldözés idején Saul még mindig dühtől lihegve halálra kereste az Úr tanítványait. Elment a főpaphoz, és arra kérte, adjon neki ajánlólevelet a damaszkuszi zsinagógához. Az volt a szándéka, hogy elfogja és Jeruzsálembe viszi azokat a férfiakat és nőket, akikről kideríti, hogy az új hit követői.

Már közel járt Damaszkuszhoz, amikor egyszerre mennyei fény vette körül. A földre esett, és hallotta, hogy egy hang így szól hozzá: „Saul, Saul, miért üldözöl engem?” Erre ő megkérdezte: „Ki vagy te, Uram?”

A hang folytatta: „Én vagyok Jézus, akit te üldözöl. Állj fel, menj be a városba! Ott majd megmondják neked, mit kell tenned.”

Az útitársak ijedtükben némán álltak, mert hallották ugyan a hangot, de senkit sem láttak. Saul pedig fölkelt a földről, kinyitotta a szemét, de semmit sem látott. Kezén fogva vezették be Damaszkuszba. Három napig nem látott, nem evett és nem ivott. Élt akkor Damaszkuszban egy Ananiás nevű tanítvány. Látomásban így szólt hozzá az Úr: „Ananiás!” „Itt vagyok, Uram!” – felelte.

Az Úr pedig folytatta: „Menj az Egyenes-utcába! Keresd meg Júdás házában a tarzusi Sault! Nézd, éppen imádkozik!”

Ugyanekkor Saulnak is látomása volt: Ananiást látta, ahogy belép őhozzá, és ráteszi kezét, hogy visszanyerje látását.

Ananiás ekkor így tiltakozott az Úr előtt: „Uram, sokaktól hallottam, hogy ez az ember mennyi gonoszságot követett el Jeruzsálemben szentjeid ellen. Felhatalmazása van a főpapoktól, hogy itt is elfogjon mindenkit, aki segítségül hívja nevedet.” Az Úr ezt válaszolta neki: „Menj csak, mert őt választottam eszközül, hogy hirdesse nevemet a pogányoknak, a királyoknak és a választott nép fiainak. Megmutatom majd neki, mennyit kell értem szenvednie.”

Ananiás elment. Belépett a házba, rátette kezét Saulra, és így beszélt hozzá: „Saul testvér! Urunk, Jézus, aki megjelent neked idejövet az úton, ő küldött ide engem, hogy visszanyerd látásodat, és eltelj a Szentlélekkel.”

Hirtelen mintha valami hályogféle hullott volna le a szeméről. Visszanyerte látását. Megkeresztelkedett, majd ételt vett magához, és erőre kapott. Néhány napig a damaszkuszi tanítványok között maradt, aztán hirdetni kezdte a zsinagógákban, hogy Jézus az Isten Fia.

Ez az Isten igéje.

ApCsel 9,1-20


VÁLASZOS ZSOLTÁR

Válasz: Menjetek el az egész világra, * és hirdessétek az evangéliumot! (Mk 16,15. - 8 G. tónus)

Vagy: Alleluja. 8. szám.

Előénekes: Dicsérjétek az Urat, minden népek, * magasztaljátok őt, minden nemzetek.

Hívek: Menjetek el az egész világra, * és hirdessétek az evangéliumot!

Vagy: Alleluja.

E: Mert erős rajtunk az ő irgalma, * és az ő hűsége örökké megmarad.

H: Menjetek el az egész világra, * és hirdessétek az evangéliumot!

Vagy: Alleluja.

Zsolt 116,1.2.


ALLELUJA

Jézus mondja: † „Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, * az bennem marad és én őbenne.” Jn 6,56 – 10. tónus.


† EVANGÉLIUM Szent János könyvéből

Jézus teste az Eucharisztiában valóban ételünk, vére italunk.

Amikor Kafarnaumban Jézus az élet kenyerének mondta önmagát, vita támadt a zsidók között: „Hogyan adhatja ez testét eledelül nekünk?” – kérdezték.

Jézus így felelt nekik: „Bizony, bizony, mondom nektek: Ha nem eszitek az Emberfia testét, és nem isszátok az ő vérét, nem lesz élet bennetek. Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van és én feltámasztom őt az utolsó napon. Az én testem ugyanis valóban étel és az én vérem valóban ital. Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, az bennem marad és én őbenne.

Amint engem az élő Atya küldött, és én az Atya által élek, úgy az is, aki engem eszik, énáltalam él.

Ez a mennyből alászállott kenyér. Nem az, amelyet atyáitok ettek, és meghaltak. Aki ezt a kenyeret eszi, örökké él.” Így tanított Jézus a kafarnaumi zsinagógában.

Ezek az evangélium igéi.

Jn 6,52-59


EGYETEMES KÖNYÖRGÉSEK

A húsvéti idő köznapjaira III.

Pap: Testvéreim! Esedezzünk az örök Istenhez, hogy töltsön el minket a világot legyőző hit ereje, és a lángot, amelyet az ő kegyelme gyújtott bennünk, semmiféle kísértés ne tudja kioltani! (Gelasianum)

Lektor: 1. Imádkozzunk Szentatyánkért, N. pápáért, hogy a kormányzás terhét Isten akarata szerint viselje!

Hívek: Kérünk téged, hallgass meg minket!

2. Imádkozzunk egyházmegyénkért: N. püspök atyánkért, papjainkért és a hívekért, hogy az Úr adjon mindenkinek élő hitet és apostoli buzgóságot!

Hívek: Kérünk téged...

3. Imádkozzunk a népek vezetőiért, hogy igazságban és szeretetben munkálják a békét!

Hívek: Kérünk téged...

4. Imádkozzunk egyházközségünk tagjaiért, hogy a szent ünnepek elmúltával a hétköznapok gondjai között se veszítsék el Isten kegyelmének menyegzős köntösét!

Hívek: Kérünk téged...

5. Imádkozzunk távollévő testvéreinkért, különösen azokért, akik még elzárták magukat a húsvéti szentségek életadó erejétől!

Hívek: Kérünk téged...

Pap: Mindenható, örök Isten! Hallgasd meg könyörgésünket, légy védelmezőnk nappal és oltalmazónk éjszaka, hogy az idők változásai között a te változatlan szeretetedben legyen erősségünk és támaszunk. Krisztus, a mi Urunk által. (Nagy Szent Gergely)

Hívek: Ámen.


 

Nincsenek megjegyzések:

Új kezdés...

  Elég rég írtam itt a blogocska félébe, de legbelül érzek késztetést, hogy írjak. 😊 Megszületünk És nem véletlenül. Igen nem véletlenül sz...